bbbza11

Alle kender til Peugeot biler. Men de færreste kender til den lange vej der førte til den kendte bilmærke med våbenskjold løven på kølergrillen.

Peugeot er et fransk familienavn. Den familie der i 1810 startede en virksomhed der lavede så revolutionære hightech ting som kaffekværn og cykler.

I løbet af de næste årtier var der ikke meget som virksomheden ikke prøvede kræfter med. Det var faktisk kvindekjoler, som dengang hed krinoliner, der banede vejen til bilfabrikation. Krinoliner brugte nemlig stålstel til formgivning. Og fra stålstænger var der en kort vej til egernhjul, cykler, og i 1889 byggede virksomheden deres første bil.

Det var en 3-hjulet bil med dampmaskine, som ikke var meget at råbe hurra for. Men efter et møde med tyske Daimler, gik Peugeot over til forbrændingsmotorer. Et år senere kunne Peugeot levere deres første benzindrevne bil, og siden er det gået stærkt.

Mange internationale udmærkelser

Peugeot har indtil videre samlet på hele 5 ”årets europæiske bil” priser. Mærket er også blandt de bedste når det kommer til laveste CO2 emissioner. Peugeot biler er også kendte for robusthed og holdbarhed og er især populære i Afrika og Cuba. Der kører stadig mange Peugeot biler som er bygget i 60’erne og endda 50’erne.

Også i motorsporten er Peugeot et begreb. Peugeot har 5 gange vundet Rally verdensmesterskaberne, og 7 gange den berømte Paris-Dakar Rally. Også 3 sejre ved Le Mans 24 timers racet tilfalder Peugeot.

Peugeot 308, en alsidig lille familiebil med bid

Den første Peugeot 308 blev sluppet løs på verdens veje i 2008. Den har i over 10 år været en af Europas bedst sælgende biler. I 2014 har den vundet prisen for årets europæiske bil. Der gav den lille franske familiebil baghjul til både BMW i3 og Teslas avantgardistiske el-bil, Model S.

Peugeot 308 kommer med mange forskellige motorer. Diesel modellen holder Guiness Book of Records rekorden for den mest effektive diesel familiebil. Rekorden er på 31km/l.

I den sportslige ende finder du Peugeot 308 GTI. Den har en 1,6 l motor med hele 203 turboladede hestekræfter.

Anmeldere elsker Peugeot 308

Den nye Peugeot 308 SW er en velvoksen kompaktbil som får meget anmelderros. Med 34 cm mere længde end den almindelige hatchback tilbyder den masser af familie-plads. Hvis du har brug for endnu mere plads, så er der stationcar versionen med hele 4,59 m længde. Bagagerum kapaciteten er på hele 660 l og når bagsæderne lægges helt ned får du tæt på 1,8 kubikmeters bagagevolumen. Endda med en helt flad bund.

Også cockpittet bliver rost af mange anmeldere. De vigtigste instrumenter er anbragt lige i underkanten af forruden. På den måde ser du dem der hvor du har øjnene rettet hen under kørsel, nemlig mod kørebanden.

Peugeot 308 SW med Ad-blue Diesel motor

Noget helt revolutionært er den såkaldte Ad-blue Diesel motor. Ad-blue teknologien siges at reducere de giftige stickoxyder, NOx’erne, med op til 90%. Ikke nok med det, så fjerne partikelfiltret i samarbejde med katalysatoren næsten 100% af alle dieselpartikler.

Husk, det er dem VW og nok en del andre bilmærker har snydt med.

Ad-blue diesel motorer er de reneste forbrændingsmotorer der findes i dag. Hvis man nu også fik lige så godt styr på COudledningerne ville det betyde god nat for elbilerne.

Men så nemt er det desværre ikke.

Indtil videre er Peugeot 308 SW nok et af de mest miljørigtige biler der i dag findes på markedet. Vil du bevæge dig igennem verden med endnu mindre miljøbelastning, skal du nok ride på hest. Men for at nå op til den franske bils performance skulle du ride op til 203 heste på samme tid.

Tænk, hvis de hver lægger et par pærer om dagen, som heste nu engang gør. Så er bilen nok en hel del renere.

peugot logo